Thursday 20 June 2019

Bertukar daripada Telco Redone ke Telco TuneTalk

TuneTalk
Salam sejahtera kepada semua pembaca blogku sekalian. Hari ini sengaja aku ingin share dengan pembaca semua berkenaan dengan penukaran telco aku. Macam inilah hidup aku. Sejak Malaysia membenarkan MNP ini aku suka tukar telco mengikut kepada telco mana yang pada ada memberi
pakej terbaik kepada aku.

Rasanya semua orang tau apa itu MNP. MNP tu adalah menukar telco kepada telco lain akan tetapi kita mengekalkan nombor telefon sedia ada kita.


Ahad lepas, aku telah berjaya port out daripada telco Redone kepada telco TuneTalk. Bukan Redone tak bagus, akan tetapi aku merasakan telco TuneTalk boleh memberikan pakej terbaik kepada aku.


Buat masa ini aku pernah guna telco maxis, celcom, digi, onexox, redone dan sekarang tune talk. Amacam???hahahaha..


Biarlah orang nak kata apa pun, tapi aku tahu apa yang aku buat memberi kelebihan kepada aku sebagai pengguna.


Sewaktu aku di Redone aku membayar RM48+. Pakej RM48+. Biasanya lebih sebab aku akan melanggan data tambahan. Ok Maklumat dibawah aku ambil dari website mereka. Itu yang aku dapat dengan RM48+ sebulan



Amazing48+


RM48 / MONTH



Mobile Data

  • 20GB** of mobile data
    15GB+(4G LTE) & 5GB (Basic Internet)


Calls

  • Unlimited* FREE calls among
    redONE Postpaid users
  • FREE 200 mins calls to all networks
  • RM0.15/min to all other networks (after FREE mins are fully utilised)


SMS / MMS

  • RM0.05/SMS to redONE users
  • RM0.10/SMS to other networks
  • RM0.20/MMS to all networks



Value-Added Service Add-ons



redVIDEO
Learn more
-
RM10/purchase




redCALL
Learn more
-
RM10/month




redSMS
Learn more
-
RM10/month

Akan tetapi bagi TuneTalk pula. Ya, pada aku sangat menarik dan memberi kelebihan kepada aku sebagai pengguna untuk mendapatkan pakej terbaik.




TuneTalk


Dengan RM48 sebulan aku dapat:


#FREE call ke semua nombor

#UNLIMITED social chat
#UNLIMITED social media seperti FB, IG, Twitter
#UNLIMITED access kepada Music seperti joox, kkbox, raku, hungama, spotify
#50GB data untuk access video youtube, astro on the go, dimsum, iflix, nexflix
#Data internet 10GB hi-speed.
#Data internet 10GB basic
#Welcome promo data 3GB x 12 bulan. So total setahun aku dapat data 36GB FREE


TuneTalk


Masa mula aku tertengok iklan ni, aku terperanjat. Kenapa murah sangat?? Aku buat carian sendiri dan aku call service centre TuneTalk untuk tahu kepastiannya.  

Ya, ianya memang sangat betol. Sebab tu aku tak fikir panjang, terus port in ke Tune Talk sebab tawaran ini adalah limited kepada 150,000 orang pelanggan sahaja. 


Dari segi kawasan liputan pada aku tiada masalah. Dulu Redone tumpang line Celcom, TuneTalk pun tumpang line Celcom. So paham-paham je lah, line Celcom ok dan kawasan dia sangat luas.


Lepas tu, aku ada pula cerita pasal sim ini kepada dua orang kawan aku. Kawan aku dua orang tu pun tanpa fikir panjang tertarik dengan cerita aku. Terus masing-masing beli sorang dua di kedai mynews.com dengan harga RM2 je. mynews.com adalah egen rasmi Tune Talk.

Proses nak register pun mudah. Hanya melalui apps yang boleh di donlot daripada apps store atau google play store. Hanya ikut sahaja arahan dalam apps tu. Siap. Sangat mudah.



Semakan pada 16/6/2019 11:21 PM


Hasil semakan aku di website Tune Talk mendapati sim ini hanya tinggal 439 sim sahaja. Beruntunglah kepada sesiapa yang telah mendapat simkad dan melanggan RM48 plan ini.

Oh ya. Untuk pelan ini, kita sebagai pengguna kena pastikan baki topup sentiasa mencukupi untuk setiap circle bulanan 30 hari. Pakej ini ia auto subscribe akan tolak dari topup kita. Jika baki akaun tidak mencukupi maka subscription pelan RM48 tersebut akan auto deactivate. So leceh la sebab kita kena subscribe semula. 

Lagi satu macam aku sebelum-sebelum ini aku guna bill.So semua bill akan di tolak dari kredit kad aku. Untuk Tune Talk ini pula ia adalah prepaid, so apa yang aku buat adalah aku set di cimb click aku auto top up setiap bulan. So mudah dan tak peningkan kepala aku. Ibarat macam aku guna bill juga la kan. hehehe..Setiap kali top up pula cimb tidak mengenakan sebarang caj pon. 

Selain dari potong dari akaun kita, kita juga boleh setup payment method kita di apps dengan membuat potongan dari kredit kad. Pon boleh juga. So semua pilihan di tangan kita. Ada banyak cara nak topup yang mudah sekarang. Pilih je ikut keselesaan hati masing-masing. 

Lagi satu yang menarik pada aku, setiap kali aku topup..Aku turut mendapat point. So nanti boleh reedem.

Jom aku nak tunjuk sikit aku punya interface apps Tune Talk aku. Tengok di bawah:


TuneTalk
nampak tak? Gambar menunjukkan baki kredit aku, point aku, unlimited pass yang aku telah gunakan untuk chat, social, music dan video

TuneTalk
gambar menunjukkan promo 3GB yang aku terima sehingga 12 bulan akan datang

TuneTalk
gambar menunjukkan data 10GB aku. 0GB belum guna sebab Tune Talk akan tolak terlebih dahulu promo data 3GB. Selepas itu baru ia akan tolak pula data yang 10GB tu. Tertera juga unlimited call aku ke semua nombor yang masih sah selama 26 hari


Sekian...itu je nak kongsi. Semoga berjumpa lagi di entry akan datang.

99 comments:

  1. Terbaik bosku.info yg bergune.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu download video kat Telegram dia tolak 10 gb tu ke?

      Delete
    2. Telegram tu video apa. Boleh tahu..saje nak tahu..

      Delete
  2. Cmne cara nk port out dr telco redone postpaid ke telco tune talk prepaid??

    ReplyDelete
    Replies
    1. download appps tunetalk dan terus port out dari situ..

      Delete
    2. Kalau dari u mobile postpaid pun boleh port out ke tunetalk ini ke saudara? Dan macam mana pun pula dgn kad sim nya? Perlu tukar atau just stay yg lama kalau nk kekal no lama?

      Delete
    3. boleh..sim nnti tunetalk akan pos ke rumah dan boleh kekalkan no lama.

      Delete
  3. Boleh ke kekal kan no yg sekrang ni? mcm mne cara nye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh je kekalkan nombor yang sama..saya port out guna apps tune talk je.

      Delete
  4. Sblm guna SIM tunetalk, perlu tunggu SMS Dari telco skrg Kan utk leave?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betol..ini adalah sebahagian proses untuk port out.

      Delete
  5. Ade lg x pakej ni skrg abamjai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada kot..klu nk saya boleh bagi no tel kawan saya.

      Delete
    2. Skrg ada lagi tak ? Sy nak tukar ke tune talk tapi nak kekalkan no lama .

      Delete
    3. ade sesape msih berminat utk tukar ke telco tunetalk?

      Delete
  6. Kalau mnp, nanti dia mmg hantar simcard nombor lain ke? Sebab pernah jugak baca yg dia nak stay nombor sama tapi tunetalk hantar simcard nombor lain kat dia. Is it normal?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya itu normal..bila MNP kena tukar simkad.Walaupun simkad tu no lain itu tiada masalah..lepas tu semua proses guna mobile apps je utk kekalkan no lama yg kita nak.

      Delete
  7. Menarik post ini!sangat membantu dalam memilih telco pada harga berpatutan.

    ReplyDelete
  8. Dari segi coverage internet mcm mana ye?..laju ke?..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pada saya..ok je..laju..dimana ada line 4G celcom di situ tunetalk ada. sebab mereka tumpang line celcom.

      Delete
  9. Berapa harga sim Tunetalk ni ea?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. kalau guna apps tune talk tu dia bagi FREE..hari tu saya beli dekat kedai News.com tu dalam RM2 kalau tak silap.

      Delete
  10. Assalamualaikum bossku...nak tanya la... Tunetalk ni support 3g x? Sbb tempat aku ni susah nk dpt 3g

    ReplyDelete
  11. Aku dh buat oder sim untuk mnp..tup2 sampai no baru daaa..nk buat kat apps xboleh terpaksa pakai 3 no.mskng dh pakai 2 no..lecehhhhhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. adusss...huhu..sim tu memang no baru..saya hari tu tukar port out ke no sediada kurang 24jam dh settle..tp wife punya agak lama..biasanya ia terjadi sebab masalah dari telco lama.

      Delete
  12. Assalamualaikum, kalau nak tukar telco tunetalk. Bil redone tu kena settlekan dulu lah kan baru boleh tukar telco baru? Ke boleh je tukar terus?

    ReplyDelete
  13. Bil redone setiap 1hb kan... bila masa terbaik nak tukar ke tunetalk.... supaya x byr dua bil untuk satu bulan....t byr tune talk... redone pun kena byr lg... mohon pencerahan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ada menulis pasal ini di link ini:https://abamjai.blogspot.com/2019/06/kisah-port-out-dari-redone-ke-telco-lain.html

      Delete
  14. Redone data burn tak carry forward kalau tune talk mcmana burn ke atau carry forward?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xoxo data boleh carry forward

      Delete
    2. ye betul....onexox data carry forward...tapi pakej yg ni lg berbaloi murah....nk tanye brader ni...bulan2 brape abis topup

      Delete
  15. Tune talk halo telco Rm48 tu sama ke dgn tune talk cun value rm48v

    ReplyDelete
  16. Kalau postpaid redone nak pergi tunetalk boleh buat sendiri ke??

    ReplyDelete
  17. Mcm mne nak port out dri redone 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. guna apps sahaja.. macam saya port out dari redone ke tune talk.donlod apps tunetalk..lepas tu ikut je step dalam tu..kalau ada masalah atau tak faham call customer servis tune talk.

      Delete
  18. Salam bro. Sya pengguna baru tunetalk ni. Beberapa hari yg lalu sya ada melanggan pakej tunetalk 2GW(rm10). Pakejnya lebih kurang sama dgn celcom pnya tu. Tapi masalahnya, internet speed nya seolah-olah sdh di 'capped'. Slow sangat. Sedangkan tempat saya ni boleh dapat 4g punya signal. Apakah itu disebabkan oleh pekej yg saya ambil? Mohon pencerahan ya bro. Btw, sya blm cuba utk ambil pakej yg rm48 tu. Tq, bro

    ReplyDelete
    Replies
    1. wkmasalam..saya tidak ada jawapan untuk itu.. boleh call customer servis tunetalk. saya bukan egen tune talk atau sebagainya. saya menulis dan berkongsi di atas sebagai pengguna biasa.

      setakat ini saya guna ok je..tiada apa-apa masalah..kalau sekali sekala tu ada juga masalah internet tiada, biasalah..benda teknikal kan?..tapi lepas itu tune talk akan bagi free data sebagai ganti sebab sistem mereka masalah..tapi jarang la berlaku internet tune talk problem..setakat ini saya puas hati dengan servis tune talk.

      Delete
    2. Bleh sye tahu tune talk ni bawah telco ape ye, sbb sye nk register Sim tuh, dia sruh pilih telco ape, sye just nk tahu tune talk bawah telco ape, hope bleh blas as soon as possible, tq

      Delete
    3. Dia tumpang line celcom. So tak perlu risau. Coverage memang terbaik.

      Delete
  19. Salam..encik tau tak package 48 tune talk ni smpai bile? Adakah lifetime?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pasti pula. boleh call tunetak customer servis.

      Delete
  20. Selain settlekan bil redone, ada bayar denda tak kalau nak port out dari postpaid redone?

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. Boss sekarang ni ada sim kad baru nama Halo Telco under Tune Talk kalau boss boleh bagi dua perbezaan antara sim ni pun bagus jugak sbb Halo Telco plan dia sebijik macam Tunetalk ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Halo telco mmg terbaik. Cuma kna tahan hati sj la sbb sy dh 3x buat penukaran (fmly mmber) dr telco lain ke tt/ht ni... Reg dia ambl msa dlm 10 min... Lps reply YES, kna tunggu 1-1.5hari br telco lama mati.. Dh tu, sim tt/ht ni pula ambl masa jg nk ada line... Duk memanjang jg la sbb x line, emergency call only.... Dlm 24-36jam emergency call only... Nk nangis pn ada klau tk tahan hati.

      Delete
  23. Bos.. Hot-spot ada limit ka unlimited jga

    ReplyDelete
  24. Assalammualaikum bos...kalau redone nak ke tune talk kene setelkn contract dulu ka?ke boleh terus tukar saja?

    ReplyDelete
  25. Setakat ni, tt mmg terbaik lh... Sy dh guna no sy 12thn,slma 12thn sy mnp pelbagai telco... Memula digi, tkr ke clcm, lps tu redone, lps tu umobile, maxis,.... La ni sdh hampir 1thn gna tt. Alhamdulillah, x telco yg blh tandingi... Murah dn byk unlimited dr segi call, chat, music, dn socmed... Video pula 40gb...mmg berbaloiii sgt lh. Murah dn terbaik!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya setuju..so far saya berpuas hati dengan tune talk. Saya pon dah banyak telco saya guna. TT terbaik.

      Delete
  26. so i just nk tnya,smpai sekarang u masih pakai tune talk??? ok x line dia smpai skrg???

    ReplyDelete
  27. selalunya ambil.masa berapa lama nak tukar ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak lama. 1-2 hari bekerja.

      Delete
    2. Saya hari tu. Dalam masa 24 jam dah selesai port out

      Delete
  28. Nak tanya, klau hotspot ke smart tv, dia akan gunakan data netflix dan youtube sahaja kan

    ReplyDelete
  29. Tapi line slow pula... Dari u mobile tukar ke tunetalk.. Lagi slow dari u mobile... 😭😭😭

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tengok lokasi juga rasanya. So far saya ke mana mana pun ok je. Sebab TT tumpang line celcom.

      Delete
  30. Dari celcom ke tune talk, mcm mn nk kekalkn no lm

    ReplyDelete
  31. Add on yang kaler biru tu ape pula?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu untuk tambah data kalau tak cukup. Rm10 untuk 10GB.

      Delete
  32. Add on yang kaler biru tu ape pula?

    ReplyDelete
  33. Add on yang kaler biru tu ape pula?

    ReplyDelete
  34. Mne ii yg berminat dgn tune talk anda bolehlah menghubungi no ini 01129200489 insyaallah perhidmatan yg diberikan pantas dan cepat dgn hrg yg murah.

    ReplyDelete
  35. Kalau sim tunetalk dah aktif dan teringin nak portin blh lagi ke atau kena pakai sim baru tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak pasti. Kena tanya orang berkenaan. Saya sekadar kongsi pengalaman.

      Delete
  36. Saya dealer Tune Talk Halo Telco.
    Boleh whatsapp saya untuk beli simkad :
    http://www.wasap.my/60135348641/halotelcotunetalk

    ReplyDelete
  37. sy pengguna redone. skrg ni nak tukar ke halo telco. masalahnya nak port out xblh sbb saya ada no sub. skrg redone ckp kene isi borang port out by group. jd mcmane ye sbb halo telco xde utk borang untuk by group. boleh bantu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang agak leceh. Macam tu la saya kena dulu.banyak kerenah.

      Delete
  38. Saya pengguna redone . Ambil yang 8gb punye tu . Tapi Tak sampai sebulan 8gb dah habis and line start slow . Dah langgan rm10 untuk redvideo tapi 2 Hari kata dpt mesej saya dah guna keseluruhan data . Memang macam tu ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu sy pun sama mcm tu. Lepas tu sy upgrade ke RM 58 sebab sy byk guna data (bukan RedVideo/RedSocial). Pertama kena faham apa yg dikira data dlm RedVideo, RedSocial, dan normal data yg 8GB/20GB. Cuma baru2x ni saya jumpa RedOne ada unlimited data. Jadi sy plan nak ambil yg Unlimited Data..tapi utk yg bukan RedOne customer. Jika RedOne existing customer, upgrade ke RM 68 utk Unlimited Data. Sekarang ni tgh cari info pasal benda ni lagi sebab nampak dlm apps ada pakej 68U.

      Delete
  39. Sy pon pengguna redone pakej 58..dpt msg redvideo dah limit 100%..disuruhnya top-up lg...masalahnya data byk lg 20gb kot..xpaham la kenapa redone suruh top-up knpa xguna data sedia Ada je...mcm nk tukar Telco lain he.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu sy pun x phm kenapa asyik dpt msg tu dr RedOne. Bila tgk balik, rupa2xnya, utk RM 58 sebulan kita dpt 1 GB setiap hari (RedVideo - youtube,netflix,etc.). Bila topup RM 10 utk RedVideo guna apps RedOne, settle masalah.
      Utk yg RM 38 sebulan pula 0.5Gb/day. Kita pakai ke x pakai dia akan burn dan esok start semula kiraan data RedVideo tu. Tapi bila dah beli RM 10 topup RedVideo tu dah takde masalah selagi tak habis data tu. Kalau habis, topup lagi je RM 10 utk 10GB.

      Delete
  40. Untuk ios memang tak boleh langgan ke utk plan daily and weekly? Sebb minggu lepas langgan yang weekly langsung x gerak, mcm takde internet terus..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena tanya customer servis ni. Saya tak pernah buat. Biasa saya amik yg bulan-bulan terus.

      Delete
  41. Saya pun sdh 2 tahun guna pelan tunetalk ni...Tunetalk mmg yg terbaiklah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo buat call...pastu masuk voice message...kene charge x?....unlimited call kan?

      Delete
    2. Ya..saya dulu guna maxis--celcom--digi--xox--redone dan sekarang kekal bersama tune talk lagi. Sedar tak sedar dah hampir 2 tahun guna. Terbaik, tiada masalah. Saya tak tipu. Ini berdasarkan pengalaman saya. Saya tak de kepentingan. Saya bukan agen TT. Saya hanya pengguna biasa.

      Delete
  42. kalo buat call...pastu masuk voice message...kene charge x?....unlimited call kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tak pasti yang ini. Tak pernah pula saya chek baki😓😅bila masuk v/mail kawan2.

      Delete
  43. saya pakai postpaid tunetalk so kalau nak tukar pakai prepaid tunetalk just port out kat app tunetalk ke?

    ReplyDelete

Baca Artikel Menarik Lain

Recent Post

Recent Posts Widget