Sunday 20 January 2019

Cara Ajaib Atasi Masalah Cermin Tingkap Kereta Tersangkut "Stuck"

Cara Atasi Masalah Cermin Tingkat Kereta Tersangkut "Stuck"


Baru-baru ini kereta Proton Saga BLM yang saya beli 10 tahun lepas mengalami masalah cermin tingkap yang tersangkut. Susah untuk naik atau turunkan cerminnya.

Maklumla kereta dah lama memang patut ada masalah. Saya bawa kereta ke bengkel kereta untuk bertanya tentang masalah cermin tingkap saya ini.

Simptom ini telah lama ditunjukkan tapi saya buat tak tahu sahaja sehingga

pada suatu hari tu, cermin sebelah pemandu tersebut telah terkeluar dari "landasan" sepatutnya. Habis terus bengkok tapak landasan cermin tersebut.

Saya nak cakap pun tak berapa paham sangat. Jom tengok je lah gambar.


Cara Atasi Masalah Cermin Tingkat Kereta Tersangkut "Stuck"
tapak cermin yang memegang cermin kereta bengkok

Mekanik itu berkata, motor power window ni memang sangat kuat sehingga boleh menyebabkan bengkok tapak tersebut. 

Disarankan untuk tukar baru sebab besi kalau telah mula bengkok, pada masa akan datang boleh bengkok lagi. Sebab besi tu dah lembut.


Cara Atasi Masalah Cermin Tingkat Kereta Tersangkut "Stuck"

Cara Atasi Masalah Cermin Tingkat Kereta Tersangkut "Stuck"

Walaupun tapak cermin tersebut telah ditukar, cermin
tingkap kereta saya di bahagian depan kiri dan kanan masih ada masalah berat untuk turun dan naik. 

Mekanik kata ini masalah getah pada tingkap saya dah keras dan ketat untuk cermin tersebut bergerak turun dan naik. Mekanik mencadangkan saya cari pelincir cermin untuk menyelesaikan masalah ini. 

Boleh cari pelincir ini di kedai aksesori kereta. Memang ada jual pelincir khas untuk getah dan mesra pada getah. Kedai yang saya pergi ni dah habis pula pelincir cermin ni.

Jadi, saya cari pelincir getah tersebut di DIY. Akhirnya jumpa jenama ini. Lihat gambar seperti di bawah:

Cara Atasi Masalah Cermin Tingkat Kereta Tersangkut "Stuck"


Alhamdulillah memang berkesan la auto silicon spray ni. Cermin kereta saya tidak stuck lagi. Turun naik dia sangat smooth seperti cermin kereta baru pula. Lancar je..Serius sangat suka.



Label di botol ada tulis "Lubricantes, Cleans, Protects Auto Part". Sesuai di gunakan untuk joint seperti pintu-pintu, bonet, turun naik tingkap yang perlahan atau stuck, stop kan bunyi bising pada tali kipas kereta, melindungi bateri terminal dan macam-macam lagi kegunaan. 

Boleh dikatakan ia serba guna lah.

Yang paling baik sekali ia sesuai dan mesra pada permukaan getah sebab tujuan utama saya beli adalah untuk di gunakan pada getah cermin tingkap.

Saranan penggunaan adalah sembur pada tempat sepatutnya sekali dalam masa 5-6 minggu. Wow!! Anda boleh bayangkan tak?? ini pertama kali saya sembur dalam masa 10 tahun. Patut la boleh stuck cermin kereta saya.

OK saya dah insaf.

Jadi kepada anda di luar sana yang jahil bab-bab kereta seperti saya ni, kalau boleh jangan tunggu cermin itu tersangkut baru nak perbaiki. Elok kita sembur sahaja lubrikan ini seperti saranan.

Sekadar berkongsi.

Sekian, jumpa lagi





================
Ingin merasai keenakan dan kerangupan dahan rapuh?
Klik sini: https://dahanrapuhbp.weebly.com/

6 comments:

  1. Assalamualaikum encik. Kena berapa ya repair tingkap tu? Kereta saya pun tiba2 jadi macam tu. Dan berapa harga spray tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak berapa nak ingat la..rasanya bawah rm200..tukar moto tingkap tu..harga spray beli di diy pon rasanya bawah RM20

      Delete
  2. nak sembur kat mana pelincir tu?

    ReplyDelete
  3. Kalau cermin ada tinted boleh spray ke? Masalah selesai tak

    ReplyDelete

Baca Artikel Menarik Lain

Recent Post

Recent Posts Widget