Sunday 4 September 2016

Tips mendapatkan pelanggan berkualiti di Masjid

Credit Photo: http://ettwomen.com


Tadi buat ekperimen dan pemerhatian berkenaan marketing yang saya buat sendiri. Guna tool "flyers". Lama saya perhatikan teknik ini untuk pastikan ia berkesan atau tidak.sengaja hendak test marketing offline pula..

Ini kesimpulan yang saya boleh buat untuk
produk Dodol saya sendiri:

1)Saya tidak suka letak flyers di kereta-kereta (waktu solat jumaat tadi) kerana ia akan membazir masa + kita tidak dapat segment betul-betul terhadap sasaran perlanggan kita. Biasanya apabila guna kaedah ini mereka(pemilik kereta) akan terus buang tanpa baca. Kita juga tidak kenal siapa sebenarnya pemilik kereta berkenaan sama ada orang tua, remaja atau dewasa. So ia rugi kalau flyers kita tu kita letak pada kereta yang bukan sasaran kita.ohh...rugi..rugi..

2)Letak flyer kalau boleh sebelum jemaah masuk masjid di pintu-pintu masjid atau di tepi-tepi tabung utama masjid.(ini kebiasaan yg orang disini buat).So, jemaah akan masukkan duit dalam tabung masjid sambil mata melilau membaca flyers kita. Kalau minat dia akan ambil dan simpan dalam kocek. Wow!untung lah kita.

3)Saya membuat silap tadi kerana letak lewat flyers saya tadi.huhu. So flyers saya tak ramai yang ambil sebab kebiasaannya bila waktu solat tamat, jemaah akan berpusu-pusu keluar tanpa hiraukan keadaan sekeliling dan tak perasan pon flyers yang kita letak di pintu masjid..ohh..rugi..rugi..lagi..

4)The best part is, kalau kita guna flyers dan letak disuatu sudut, dan kalau prospek itu ambil flyers kita ia sudah sukup bagus. itu tandanya dia berminat. Jangan fikir hendak abiskan flyers dgn cepat dan letak di kereta2, tetapi fokus pada kualiti. walaupun flyers kita tak banyak orang ambil, sebenarnya ia berkualiti. Sebab awal2 lagi saya dah filter prospek saya dengan meletakkan ayat

"PERHATIAN KEPADA PENGGEMAR DODOL"

So orang yang gemar dodol sahaja akan ambil flyers kita.
Semoga bermanfaat. 
TQ



==================
Ingin mencetak t-shirt murah??Klik
www.bikinbajushop.com

Ingin menikmati dodol original Melaka yang sedap lagi menyelerakan?? Klik
www.facebook.com/dodoloriginalmelaka

No comments:

Post a Comment

Baca Artikel Menarik Lain

Recent Post

Recent Posts Widget