Saturday 2 July 2016

Nak berniaga, tapi rakan dan keluarga tak support??


Minggu lepas saya ada berbicara soal bisness dengan rakan sepejabat. Katanya.”susah la beb,nak berniaga ni keluarga dan rakan semua tak support
pon bisness kita”.
Saya tersenyum dan berkata.”hehe..biasa la tu beb. Ko buat je apa yang ko rasa nak buat”.
Untuk makluman pelanggan kami 90% terdiri daripada mereka yang tiada apa-apa pertalian darah,tidak ada apa-apa kaitan, dan kami tak kenal pon mereka. Rezki Allah ni luas.
Maaf cakap lah yer, kadang-kadang kita boleh rasa dalam hati sama ada rakan kita tu ingin membantu perniagaan kita atau tidak.
Insyaallah. Rakan-rakan kita semua baik-baik. Alhamdulillah. Yang saya cakap diatas tu berlaku dinegara lain.
Saya bercakap ni atas dasar pengalaman sendiri apabila menguruskan syarikathttp://www.bikinbajushop.com
Bercakap dari perspektif kaca mata usahawan, kalau boleh elakkan dahulu berurusan dengan orang yang kita kenal. Ini pandangan saya lah..Mungkin orang lain berpandangan lain. Macam saya ni, tak tahu lah kenapa, macam senang dan lebih mudah je saya rasa bila berurusan dengan pelanggan yang tidak ada hubungan kekeluargaaan atau rakan dengan kita.
Jadi kepada yang baru nak berjinak-jinak dalam perniagaan usah risau jika anda mengalami situasi sedemikian. Ini bermakna anda akan bakal menjadi jutawan. aminnnn…doa tu.




=============
Ingin Menempah baju, Tshirt, Jacket Dan lain-lain??Klik sinihttp://www.bikinbajushop.com
Ingin makan dodol??Klik sini http://www.facebook.com/dodoloriginalmelaka

No comments:

Post a Comment

Baca Artikel Menarik Lain

Recent Post

Recent Posts Widget